Direktlänk till inlägg 3 november 2008

Security

Av Per - 3 november 2008 22:04

Lufthansa sparar in på personal.

Det är nog bra. Då kanske de slipper hamna i samma kategori som Sterling.

Om man reser med enbart handbagage ska man checka in i en automat.

Men om man ser det minsta vilsen ut vid automatens alla knappar, kommer det en Lufthansatjej och hjälper till.

Jag har inga problem att se vilsen ut.

Alltså kommer tjejen. Trycker på de rätta knapparna och berättar att jag ska gå till gate A30. Hon ber också så hemskt mycket om ursäkt för att hon inte kan berätta vilken gate jag ska resa från i Stockholm.

Bakom mig har det blivit en liten kö. Ytterligare en Lufthansatjej ansluter för att hjälpa vilsna passagerare vid automaterna.

Jag undrar om Lufthansas besparing är så lyckad.


För ungefär tio år sedan råkade jag ut för en olycka.

Jag trillade ner från ett tak.

Det blev en tid på olika sjukhus och slutade med en metallplatta och sex skruvar i vänster lår.

Jag har flugit åtskilliga gånger sedan dess. Utan problem.

Till idag.

Säkerhetspersonalen på Frankfurt Flughafen har grejor som är high tech.

Det pep ordentligt när jag passerade detektorporten.

Det har i och för sig hänt förr men då har det berott på att jag glömt ta av mig klockan eller att jeansen har metallnitar som ger utslag.

En barsk kille, som till en början bara talade tyska, började undersöka mig mer i detalj. Med en handdetektor kollar han varför det pep och när han kommer till vänster lår piper det igen. Jag börjar förstå varför.

- Ich habe Metall in meine Bein. Ein Operation. Zehn Jahre alt.

Min gamla tysklärare skulle gråta.

Säkerhetskillen rör inte en min. Han lägger undan detektorn och börjar klämma på låret. Sedan viftar han med handen.

- You are OK.

Klart jag är OK.

Det visste jag redan.

 
 
Ingen bild

Catten

4 november 2008 14:15

Säkerhet är ett tveeggat påfund - med tanke på att alla kommentarer kommer direkt upp utan godkännande så FRÅGAR jag inte utan PÅTALAR att jag numera länkar till din blogg i min. Välj själv om du vill bli förbittrad eller stolt.....

 
Ingen bild

Per

4 november 2008 20:56

Jag har faktiskt tagit bort en del kommentarer som haft länkar till sidor med tvivelaktigt innehåll. Men jag erkänner gärna att jag är jäkligt nyfiken på vilka som är inne och läser mitt nonsenssnack.

 
Ingen bild

Catten

5 november 2008 16:59

Nyfikna på du - det är bara nyttigt! =) Ang din fråga till mig, som jag inte vet om den var seriöst menad: googla på det - eller fråga din lilla trägris. Ungdomen av idag har en tendens att känna till sånt som vi gamlingar ibland önskar att vi inte hade en aning om.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Per - 18 november 2008 09:39

Jag har bestämt mig för att flytta.Jag har inte berättat något för mina söner än.Tänkte de kan få läsa det här.Därmed blir detta också mitt allra sista blogginlägg.Här.Det är alltså bloggen jag ska flytta. Häng gärna med. Till www.metrobloggen.se/hal...

Av Per - 17 november 2008 19:40

Yngste sonen har bett mig blogga. Han är nämligen sprickfärdig av stolthet. Jag har en inbyggd mikrovågsugn av märket Whirlpool. Vanligtvis så visar ugnens display aktuellt klockslag. Det är väldigt praktiskt när man sitter med en kopp kaffe ...

Av Per - 16 november 2008 17:08

Sedan jag fick min nya soptunna har jag blivit en hejare på återvinning. Jag känner att jag håller på att rädda världen. Polarisen kommer inte att smälta. De som köpt de nya, flashiga lägenheterna med sjönära läge behöver inte oroa sig för att ...

Av Per - 14 november 2008 15:06

Jag arbetar i Mac.Jag säljer alltså inte hamburgare utan jag har en sådan dator, i stället för PC.Till min Imac hör en mycket fiffig datamus, med en kula som gör att man kan scrolla åt alla håll. Eller rättare sagt, kunde.Min fungerar inte längre. Ef...

Av Per - 13 november 2008 17:55

Idag har jag fått 31 mail. Det är kanske ett mått på hur mycket man har att göra. I varje fall i mitt jobb. Det finns säkert de som har fullt upp utan att ha fått ett enda mail. Eller utan att ens ha dator på jobbet. Jag har mitt kontor hem...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards